Miten saada auto irti lumesta?

Nytten, kun Suomessa taas talvi on yllättänyt autoilijat ja tiet ovat huonossa kunnossa ja parkkipaikat ovat vähissä siksi, koska niitä ei ole joko ehditty aurata tai siksi, kun ajoradalta aurattu lumi on kasattu parkkipaikkoihin. Moni epätoivoinen, kyllästynyt  ja kiireinen pysäköintipaikan metsästäjä onkin saanut kokea talviautoilun ylivoimaisuuden juuttuessaan kiinni hankeen. 

Useassa autoiluun liittyvässä asiassa kuten myös tässä, peräänkuulutetaan ennakointia. Järkevä kuljettaja (en minä) lähtee ajoissa matkaan, jolloin pysäköintipaikan etsintään jää enemmän aikaa. Näin pitäisi selvitä ilman ongelmia ja auton vaurioita.

Kuljettajan pitäisi siis pyrkiä välttämään sitä, ettei aja autoaan niin vaikeaan paikkaan, mihin se voisi jäädä kiinni. Ennakointiin kuuluu myös varautuminen pahimpaan. Mikäli lumeen juututaan, tilanteesta pelastaa monesti yksi olennainen varuste: LAPIO. Autokäyttöön kannattaa hankkia tukeva, metallinen, kokoontaitettava lapio. Voin vain suositella.

Jumiin jäädessä tee näin:

Ensimmäinen tapa

Auton ja ajoradan väliin kannattaa kaivaa auton mentävä aukko ennen kuin edes yrittää lähteä liikkeelle. Samalla kannattaa kaivaa myös urat lapiolla auton kaikkien renkaiden eteen (myös niiden, jotka eivät autoa vedä) ja jos auto on pohjaa myöten kiinni lumessa, pyrkiä myös lapioimaan lunta pois auton alta. Näin pääset autosi kanssa lähtemään kevyemmin liikkeelle, jolloin on todennäköisempää, että vältyt vetävien pyörien sutimiselta. Jos jostain sattuu löytymään hiekkaa tai sepeliä sitä kannattaa todellakin käyttää. Senkus vaan tunget sitä renkaiden eteen, taakse ja ympärille. Helpottaa elämää kummasti.

Jos auto on hangessa todella tiukasti kiinni eikä lapiota tai hiekkaa sattunut mukaan tai sellaista ei ole järkevästi saatavilla, saattaa auton heijaamisesta olla apua. Tämä tarkoittaa sitä, että autolla ajetaan eteenpäin niin pitkälle kuin pääsee liikkumaan, sen jälkeen annetaan valua taaksepäin tai peruutetaan taaksepäin niin pitkälle kuin päästään jäämättä jumiin. Sitten taas uusi yritys eteenpäin eli yksi askel kerrallaan heijataan autoa eteen ja taakse kasvattaen auton liikerataa. Heijatessa autoa kannattaa luistonesto ottaa pois päältä, sillä luistonesto niin sanotusti tappaa vedon. Tämä onkin ainoa hetki jolloin luistonesto onkin haitaksi.

Kun/jos pääset liikkeelle kannattaa olla myös tarkkana ettet vaan osu kehenkään. Hektisessä tilanteessa muuhun maailmaan keskittyminen saattaa herpaantua.

Toinen tapa

Eli tilanne on nyt tämä: olet jumissa autosi kanssa. Lapiota tai hiekkaa ei ole mailla halmeilla. Yhtäkkiä muistat kuulleesi jostain, että auton saattaa saada liikkeelle laittamalla kumimaton tai jonkinlaisen lankun vetävien renkaiden eteen. 

Nämä keinot kannattaa unohtaa, sillä tulet tekemään todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Pääsääntöisesti ne vain lennähtävät helvettiin vetävän renkaan alta ja samalla kolhivat auton helmoja tai kylkiä. Renkaan alta lennähtävä lankku saattaa osua myös auton vierellä tai takana oleviin ihmisiin tehden komeaa tuhoa joten, jos haluat ylimääräisiltä korvauksilta välttyä älä edes kokeile. Myös kumimaton toimivuus on niin ja näin. Tuhoat todennäköisesti vain mattosi. Varsinkin, jos nastarenkailla sen yli jyräät.

Loppusanat

On siis mahdollista päästä omin avuin pinteestä, mutta jos et tiedä mitä teet suosittelen itse soittamaan hinurin paikalle. Ajelkaahan varovasti siellä, katso täältä lista tärkeimmistä autotarvikkeista, täältä itsellesi aiheeseen liittyvää luettavaa ja täältä apua auton ostoon. Ja mikä tärkeintä: ny itteenne teloko!